Laten we samen de mentale zorg dichter brengen bij de mens
Ontdek de verhalen van zorgverleners en cliënten.
Ontdek de verhalen van zorgverleners en cliënten.
Je tijd als zorgverlener is beperkt in een sessie met een cliënt. Je wilt zo graag snel tot de kern komen.
Het gebruik van het dashboard van de Gevoelsthermometer bezorgt me een grote tijdswinst omdat ik op voorhand al op de hoogte ben van hetgeen de cliënt geregistreerd heeft. Ik vind sneller aansluiting omdat ik voorbeelden kan aanhalen die ze geregistreerd hebben en kan zo concreter aan de slag waardoor er meer tijd over is om deze situaties te bespreken.
Mijn cliënt voelt zich sneller begrepen omdat ik mee ben met hun verhaal. Zo moeten ze hun verhaal niet tot in het detail opnieuw vertellen want dat is niet altijd even evident en kost ook veel tijd om het voor de geest te halen.
Wat ik lastig vond tijdens mijn sessies met Philip, was het opnieuw voor de geest halen van gevoelens en de exacte omstandigheden waarin ze ontstonden.
Om maar meteen met de deur in huis te vallen: ik ben Steven en heb autisme. Het geeft me soms bijzondere krachten, in andere omstandigheden heb ik het best lastig.
Philip begeleidde me meer dan 10 jaar en tijdens die sessies ontdekte ik o.a. dat ik nood had om mijn gevoelens te kunnen noteren. Ik kreeg er meer zelfreflectie en inzicht door en had veel concretere aanknopingspunten in de gesprekken met Philip.
Vanuit de overtuiging dat dit ook andere hulpverleners & cliënten kan dienen, is de Gevoelsthermometer ontstaan.
Beter contact met mijn cliënten!
Sinds ik de app gevoelsthermometer met mijn cliënten gebruik, heb ik veel beter en vaker contact met ze. Zo is er een cliënte die om psychische redenen niet bij mij op de praktijk kan komen en die telefonisch contact nu ook teveel vindt. Via de app geeft ze aan hoe ze zich voelt en wat de reden daarvan is. Ik ondersteun haar door haar hierop te beantwoorden en hou zo toch nog een lijntje open. Ze geeft aan dit heel fijn te vinden en ik ben blij dat ik toch contact kan blijven houden.
Tijdens gesprekken meteen to-the-point
Naast het opvolgen van hoe mijn cliënt zich voelt, is het voor mij nog een aanvullende meerwaarde dat je in de opmerkingen die je cliënt noteert patronen kunt ontdekken: wat maakt haar blij, wat zijn moeilijke onderwerpen, komen er patronen uit het verleden naar voren, ... Het feit dat ik dit al kan zien bij het voorbereiden van de therapiesessie maakt dat ik tijdens de sessie onmiddellijk “to-the-point” kan gaan. Een aanrader!
Veel kortere lijn met mijn patiënten
Ik gebruik het nu bij een 10-tal cliënten, variërend van lagere schoolleeftijd tot pubers. Ik overloop meestal met de jongere alle functies en emoties van de app. Daarna bespreken we de wederzijdse verwachtingen. Voor mij persoonlijk geeft dit een meerwaarde omdat ik het gevoel heb dichter bij de leefwereld van mijn cliënt te staan. Als psycholoog/psychotherapeut creëer je op één of andere manier toch een artificiële context. Het is niet voor alle jongeren zo evident om binnen het kader van de therapeutische gesprekken bepaalde topics aan te kaarten. Nu is ‘mijn lijn’ veel korter. De berichtenmodule biedt ook zeker opportuniteiten om het thema ‘grenzen’ aan te snijden. Ik leg mijn cliënten uit dat ik dagelijks een 2 of 3-tal keer het dashboard check maar dat ik niet ‘on demand’ beschikbaar ben. Dat verschil moet voor hen ook duidelijk zijn.
De app is een drempelverlagend communicatiemiddel
Wij ervaren zelf dat de app voor onze gasten een drempelverlagend communicatiemiddel is, doordat ze niet face to face met ons moeten communiceren als dat niet lukt.
In de app registreren ze hun gevoelens. Hierdoor hebben wij een ruim overzicht op het einde van de dag. Nadien kunnen we alles bespreken en overlopen met een ruimere bril samen met de cliënt.
We merken dat de app ook regelmatig wordt ingevuld (5-6x/dag). Hierdoor komen we aan veel informatie: wat heeft er zich op school afgespeeld, hoe is hun weekend thuis geweest, waar zit de cliënt momenteel in "zijn venster", …
Gevoelens terug leren kennen
Ik begeleid een meisje dat aangeeft dat ze geen gevoelens meer heeft, dat ze enkel nog maar de basisgevoelens herkent bij zichzelf. We hebben in de app dan de basisgevoelens uitgezet en nu wordt ze gedwongen om na te denken over meer gedifferentieerde gevoelens. We bouwen het op door telkens meer gevoelens actief te zetten die ze opnieuw moet leren herkennen bij zichzelf.
Op de hoogte van het verloop van je cliënt
Door gebruik te maken van de Gevoelsthermometer blijf je als hulpverlener op de hoogte van het verloop van je cliënt. Je hebt een duidelijk overzicht van een week of maand.
Wanneer je cliënt op gesprek komt ben je snel tot de essentie van het probleem. Zo hoef je geen uur te spenderen om uit te zoeken wat de moeilijke dingen waren in de week of waar de krachten liggen. Je kan daadwerkelijk aan de slag gaan met wat de cliënt doorheen de week geregistreerd heeft. Cliënten geven aan dat ze zich niet zo alleen voelen en sneller contact kunnen hebben met hun begeleider. Ze kunnen deze app ook zelfstandig gebruiken om hun eigen gevoelens te registreren en dit te gebruiken als een soort dagboek.
Ik kom in contact met mijn hulpverlener
Ik gebruik de Gevoelsthermometer al sinds het begin dat het uitkwam op iOS, helaas gebruik ik het niet iedere dag. Maar het is wel een aanrader voor iedere persoon. Ik kom in contact met mijn hulpverlener, die me dan tips of advies geeft over hoe ik het kan oplossen of verder moet gaan met de situatie.
Ik pieker minder
De meerwaarde van de app is dat als ik mijn gevoelens neerschrijf de hulpverleners die ik toegevoegd heb in de app mijn gedachten en gevoelens neergeschreven zien. Ze kunnen me beter helpen waarmee ik worstel en dat ik dan met momenten minder pieker.
De app geeft me een gevoel van veiligheid!
Voor mij is de app een handige tool om mijn gevoel even kwijt te kunnen. Ik ben niet een persoon die graag gevoelens deelt met anderen. Eerst probeerde ik mijn gevoelens neer te schrijven in een boekje maar dit was niets voor mij. De app is voor mij makkelijk omdat ik het gevoel kan aanduiden en hierin kan ventileren. Voor mij brengt de app een gevoel van veiligheid om mijn gevoelens te delen. Er zijn veel verschillende gevoelens die ik kan aanduiden, ik voel veel vrijheid om hierin te noteren wat ik voel/denk. Ik vind het zeker een meerwaarde om mijn moeilijkheden te ondervinden en zo te reflecteren over mijn gevoelens. Ik vind het ook leuk dat de optie "ik weet het niet" er tussen staat, dit komt bij mij veel van pas.
Ik krijg een beter beeld van mijn gevoelens
Ik ga om de twee weken naar een psycholoog en de app heeft mij geholpen om mijn gevoelens doorheen het proces te noteren en bij te houden. De app is voor mij ook een houvast; ik ben een vergeetachtig persoon en hierdoor heb ik een overzicht over mijn gevoel en beleving. Het is fijn om via deze weg al mijn ei kwijt te kunnen.
Contact met mijn opvoeders
Dankzij de app ben ik tijdens mijn opname in contact kunnen blijven met mijn opvoeders. Dat heeft me erdoor geholpen.
De app helpt me elke dag om te beschrijven hoe ik me voel.
Soms kan ik niet de stap zetten maar mijn begeleiders om te vertellen hoe ik me voel. Door de app in te vullen kan ik op een alternatieve manier toch informatie geven aan mijn begeleiders zodat ze me kunnen helpen.
De Gevoelsthermometer helpt me echt!
Ik kan vaak terugvallen op de Gevoelsthermometer. Het is een ontspannende methode voor mij zijn om mijn gevoelens te registreren. Als ik het heel moeilijk heb of overprikkeld ben, dan helpt de Gevoelsthermometer me echt. Ik ben echt dankbaar dat ik de Gevoelsthermometer kan gebruiken.
De app geeft me innerlijke rust
Door mijn autisme zijn simpele, dagdagelijkse dingen vaak een enorme opgave voor mij. Het zijn dan echt chaotische momenten voor mij waar ik niet alleen uit geraak. Ik registreer deze momenten in de Gevoelsthermometer en gelukkig kan ik dan rekenen op mijn auticoach. Hij krijgt een melding van mijn registraties en reageert in het kort via de berichtenmodule van de Gevoelsthermometer. Vaak is dat de stap die ik nodig heb om verder te kunnen. Het gebeurt ook wel dat hij me belt om me stap voor stap te ondersteunen. Dit helpt me enorm om de periode tot aan de volgende afspraak te overbruggen. Een ander groot voordeel is dat mijn coach op de hoogte is van de situaties zodat ik niet alles moet herhalen tijdens de volgende sessie. Ik heb het financieel niet zo breed omdat ik niet werk en daarom wil ik dat uurtje zo optimaal mogelijk gebruiken. De app is eigenlijk een innerlijke rust geworden voor mij omdat ik weet dat ik altijd terecht kan bij mijn auticoach. Vroeger durfde ik hem nooit te storen en alles werd op de lange baan geschoven en ik had het gevoel niet zo goed vooruit te geraken. Nu weet ik dat hij, wanneer hij tijd kan vrijmaken, me vanop afstand ondersteunt. Ik ben nu gemotiveerder om dingen te ondernemen.
De Gevoelsthermometer helpt me om mijn hoofd leeg te maken.
Een app is veel aantrekkelijker. Ik had er altijd een hekel aan om dit met een hulpverlener op papier te moeten doen. Nu kan ik het op mijn mobiel doen op een moment dat ik zelf kies.
Met een gratis startabonnement kan je al 2 cliënten begeleiden.
Jouw eigen live demo